Kāpēc cilvēkam novecojot joprojām ir jāturpina mācīties?

Projekta “Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs” piecu partnerorganizāciju pārstāvji 2023.gada oktobrī pieredzes apmaiņas vizītē Polijas pilsētās Vroclavā un Krakovā pētīja pieredzi Trešās paaudzes universitāšu jeb The University Third age (U3A) darbībā. Ko tieši un kā vēlas mācīties seniori Polijā? Kā iedibinātas un valstī jau ilgstoši darbojas Trešās paaudzes universitātes? Tie bija galvenie vizītes darba kārtības jautājumi.

U3A ir pieaugušo neformālās izglītības iniciatīva, populāra un atzīta daudzās pasaules valstīs, kaspiedāvā izglītošanos pensionētām personām un interesentiem, kuri uzskata sevi par senioriem jeb Trešās paaudzes pārstāvjiem.

Demogrāfijas jomas pētnieki jau ilgākā laika periodā ir brīdinājuši, ka, pagarinoties mūža ilgumam un pieaugot senioru īpatsvaram sabiedrībā, par vienu no lielākajiem izaicinājumiem Latvijā kļūs sabiedrības novecošanās. Demogrāfiskās prognozes liecina, ka Latvijas sabiedrība vairs nekad nebūs tik jauna kā agrāk, un nākamajās desmitgadēs iedzīvotāju novecošanās paātrināsies. Sabiedrības novecošanās ir neizbēgama, taču tās negatīvās sekas — slimības un augsti ārstēšanās izdevumi, senioru vientulība un depresija — nav obligātas. No tām ir iespējams izvairīties, radot un īstenojot visaptverošu politiku valsts, pašvaldību un nevalstisko organizāciju līmenī.

Lielākajā daļā Eiropas Savienības valstu jau ir pieņemtas valdības pasākumu programmas novecošanās negatīvo seku mazināšanai. Viena no nozīmīgākajām praksēm daudzās ES valstīs ir neformālā izglītība senioriem. Pirmā U3A sāka darbu 1973.gadā Francijā Tulūzas universitātes Sociālo zinātņu fakultātē, turpmākajos gados šī kustība attīstījās gandrīz visās Eiropas valstīs, t. sk. mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā, Igaunijā, Polijā.

Vroclava – studentu pilsēta

Pieredzes apmaiņas brauciena uz Polija 12 projekta dalībniekiem no visas Latvijas pirmais galamērķis bija Vroclava, kur notika tikšanās Vroclavas Ekonomikas Universitātē. Iegūstot vispārēju pārskatu par U3A attīstības vēsturi un darbību Vroclavā, uzzinām – kā seniori iekļaujas universitātes ikdienā, kā tiek plānots un vadīts U3A darbs. Mēs kopā ar vietējiem senioriem piedalāmies atmiņas, uzmanības un radošuma treniņnodarbībā. Poļu valodas barjeru mums palīdz mazināt mūsu brīvprātīgā seniore no Krāslavas Irēna Grundāne. Atmiņas un radošuma treniņa nodarbība mūs saviļņo un aizrauj – jo pasniedzēja ir padomājusi, ka piedalīsies arī viesi no Latvijas, un vairāki uzdevumi ir latviešu valodā. Aizrautība ir galvenais nodarbības atslēgas vārds – secinām, ka poļi laikam nemāk citādi, kā enerģiski un iedvesmojoši, un šī ir īsta paraugstunda – kā atcerēties, kā trenēt uzmanību. Tencinājumam pasniedzēja no mums saņem latvju zīmju adītu cepurīti un fotografējoties pamanām, ka viņa ir kā Vroclavas simbols – mazs, enerģisks rūķis. Starp citu – ar tādiem ir pilna visa Vroclava, atliek tikai meklēt un iemūžināt, pilsētas visdažādākajās vietās izvietotas aptuveni 400 dažādu rūķu figūriņas, kuras sākotnēji radušās kā padomju laika protesta kustības simboli.

Iedvesmojošas personības

Nākošais rīts sākās ar ekskluzīvu rīta tikšanos viesnīcas konferenču zālē ar Vroclavas Trešās paaudzes universitātes vadītāju 2006. – 2016. Aleksandru Kobiļareku (dr. Aleksander Kobylarek).

Dr.Kobilareks ir ne tikai zinošs par Polijas U3A sistēmas funkcionēšanu, bet arī par izveidošanās vēsturi un pamatprincipiem, kurus ieteicams ņemt vērā mums, U3A projekta entuziastiem Latvijā. Pusotra stunda paiet kā mirklis – jautājumu ir daudz, tai skaitā par finansēšanas modeļiem un apmācību saturu.

Tajā dienā mūs sagaidīja vēl citas iedvesmojošas tikšanās – dalība U3A nodarbībā “Cilvēka dzīves noslēpumi” un tikšanās ar Vroclavas Trešās paaudzes universitātes vadītāju Magdalenu Oleniču (dr. Magdalena Olenicz) un citiem valdes pārstāvjiem.

U3A nodarbībā mūs sveic ar skaļiem aplausiem – jo viņu ir daudz – poļu seniori cieši piepildījuši palielu Vroclavas universitātes auditoriju. Fascinējoša pasniedzēja notur visas daudzskaitlīgās auditorijas uzmanību par tēmu, kas mūs patiesi izbrīna – var arī tā? Stāsts ir par Tutanhamona laika līķu balzamēšanu! Klausoties pārņem pārliecība – ka pasniedzēja ir teju bijusi klāt šajos procesos. Un, kas svarīgi, Irēna mums netulko, bet saprast var gandrīz visu!

Pēcpusdiena seko ar iedvesmojošu tikšanos ar U3A pasniedzējiem, kas savulaik piedalījušies Trešās paaudzes sistēmas darbināšanā Vroclavā. No dzirdētā, mums visiem šķiet svarīgi atcerēties un nepazaudēt šo fokusu – cilvēki noveco un aiziet pensijā, bet dzīves pieredze paliek un tai nav jārūsē tālā atmiņu plauktā!

Trešdien dodamies uz Radzivilu dzimtas pili Antoninas pilsētiņā, kur ieplānota tikšanās ar psihologu, Senioru Avīzes redaktoru Andžeju Vasiļevsku. Jau pēc pirmajiem mirkļiem saprotam, ka Polijas U3A iedvesmojošo personu galerija tikai papildinās – Pans Vasiļevskis ir cienījamos gados, bet dzirkstī ar pieredzi, padomiem un humoru. “Mēs nerunājam par to, kā paildzināt mūžu – nevis pielikt gadus dzīvei, bet pielikt dzīvi gadiem!” ir viņa atbilde uz jautājumu – kāpēc senioriem ir jāmācās. Viņš akcentē Polijas U3A dibinātājas, profesores Halinas Švarcas tēzi: “Tur, kur darbojas Trešās paaudzes universitātes, nav rindu pie ārstiem – mēs mazāk slimojam, jo mūsu organisms labāk organizējas un labāk pretojas slimībām, pieaug mūsu imunitāte. Turklāt ne mazāk svarīgi, ka mācoties mēs uzturam un attīstām savstarpējās draudzības kontaktus, socializējamies.”

Krakovas Trešās paaudzes universitāte

Mūsu vizīte turpinās otrā lielākajā Polijas pilsētā Krakovā ar aptuveni miljons iedzīvotājiem. Te paliksim trīs dienas, lai iepazītu Jagelonska Trešās paaudzes universitāti. Tikšanās iesākas ar Jagelonskas Trešās paaudzes universitātes vadītājas Evas Pilates uzrunu un stāstu par U3A darbību Krakovā. Pani Evas stāstījumā mūs ieinteresē studentu atlase – izrādās, ka visi gribētāji nemaz netiek uzņemti! Ir noteikts skaits, ko U3A katrā mācību gadā uzņem, izvērtējot katra motivāciju kļūt par studentu. Brīdi piedalāmies arī vienā nodarbībā, kur lekcijas tēma ir politiskā procesa iezīmes 19. gadsimta vidus revolūciju laikā Eiropā. Auditorijā diezgan daudz klātienes klausītāju un vismaz 40 piedalās attālināti.

Vizītes noslēgumā gides – seniores Panes Elžbietas pavadībā Krakovas vecpilsētas apskate, kas liek apbrīnot plašās zināšanas un nenogurstošo dzīvessparu, pārvietojoties pa ielām un ieliņām, pakalniem, Krakovas Vāveles kompleksa teritoriju. Galu galā nonākam Polijas valsts vecākajā Princeses Čartoriski dibinātajā muzejā (Muzeum Książąt Czartoryskich), kas gana bagātīgā un mūsdienīgi veidotā, modernā interjerā stāsta par valsts vēstures dažādiem laikposmiem. Ekspozīcijas “odziņa” ir Leonardo da Vinči glezna “Portret Damy z gronostajem” (“Dāma ar sermuli”), kam atvēlēta vesela īpaši izgaismota muzeja istaba.

Kāpēc senioram jāmācās un kā to organizēt Latvijā?

Kā un kādu veidot Latvijas U3A modeli? – ir jautājums, uz ko projekta partneri radīs atbildi divu gadu laikā, tai skaitā – diskutējot ar valsts pārvaldes pārstāvjiem. Nav tā, ka Latvijā nekas šajā jomā nenotiek, bet ir gana daudz nelielu iniciatīvu senioru izglītošanas darbā, kuras būtu vērts apvienot vienotā sistēmā. Ir senioru interešu aizstāvība, jā, pārsvarā Rīgā, un tikai vietām reģionos, kaut kādā mērā to veic arī senioru skolas. Sabiedrības novecošanās uzņem ātrumu, un nu jau arī valsts pārvaldes iestādes pagriež galvu problēmas virzienā. Turklāt spēkā stājušies ANO un Eiropas līmeņa plānošanas dokumenti, kas uzliek pienākumu valstij veikt stratēģisko plānošanu novecošanās problēmas risināšanai. Bet kā izveidot visai Latvijai piemērotu un dzīvotspējīgu sistēmisku sadarbības modeli, ko Eiropā un pasaulē pazīst kā Trešās paaudzes universitāti?

Pieredzes apmaiņas ir tikai viena no projekta aktivitātēm. Paredzēta arī visu partneru organizācijas līderu izglītošanās – semināri un apmācības, kapacitātes spēju audzēšana, jaunu interesentu iesaistīšana un jaunu senioru skolu dibināšana, dialogs ar valsts sektora atbildīgajiem pārstāvjiem, senioru NVO tīklošanās pasākums un festivāls projekta noslēgumā – kopumā ceram sasniegt pozitīvu vilkmi Trešās paaudzes universitātes jeb University third age (U3A) radīšanai Latvijā.

Pieredzes apmaiņas brauciena dalībnieces no biedrības “Baltā māja” bija Inguna Badune un Staņislava Balode. Viņu atbildes uz jautājumiem:

Kā Tu īsi izskaidrotu nezinātājam – kas ir Trešās paaudzes universitāte?

Inguna Badune, biedrība “Baltā māja” (Līvāni), projekta eksperte: “Kļūšana vēlreiz par studentu – brīnišķīga iespēja!”

Staņislava Balode, Biedrība “Baltā māja” (Līvāni), organizācijas pārstāve, brīvprātīgā: “Iespēja senioriem papildināt zināšanas vai atjaunot tās un uzzināt vēl kaut ko jaunu, vadoties no savām tagadējām ikdienas gaitām.”

Kāpēc senioram jāmācās?

Staņislava Balode, Biedrība “Baltā māja” (Līvāni), organizācijas pārstāve, brīvprātīgā: “Lai saglabātu savas nervu šūnas, jo tās neatjaunojas. Kaut cik uzlabot procesus varam, tikai mācoties un apgūstot kaut ko jaunu.”

Inguna Badune, biedrība “Baltā māja” (Līvāni), projekta eksperte: “Lai vinnētu VIPā krustvārdu mīklas un iemācītos kaut ko jaunu, ko neiemācījos jaunībā.”

Sekojiet projekta info: https://www.vidusdaugavasnvo.lv/ un projekta partnera Līvānos https://www.baltamaja.lv/ mājas lapās!

Agita Pleiko, “Vidusdaugavas NVO centrs”, projekta vadītāja

INFORMĀCIJAI:

Sabiedriskā labuma biedrība “Vidusdaugavas NVO centrs” kopā ar četriem projekta partneriem no visas Latvijas- biedrībām “Latvijas senioru kopienu apvienība” (Rīga), “Kuldīgas Senioru skola”, “Ikšķiles senioru skola” un “Baltā māja” (Līvāni), ir uzsākusi sadarbību Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstītā projekta “Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs”, līguma Nr.6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020, realizēšanai.

#SIF_sociālādrošība